Kaip vinilas muziką išlaisvino

Šiandien išmanusis telefonas neatsiejamas nuo kasdienių jaunimo pramogų. Vakar, ta prasme, septintajame ar aštuntajame dešimtmetyje, tai buvo STEREO ir magnetolos (nešiojamoji garso technika, Boombox). Regis, visiems viskas aišku, bet…

Ir vėl rašysiu vinilinių plokštelių tema. Apie, atseit, senovinę, tačiau pastaruoju metu žaibiškai populiarėjančią muzikos atkūrimo technologiją. Vinilas ne tik grįžta pas vyresnės kartos melomanus, bet ir vis dažniau patenka į jaunimo rankas.

Prekiaujama naujomis ir naudotomis vinilinėmis plokštelėmis. Munich High End 2017.

Anais laikais namų garso sistemas vadino STEREO arba Hi-Fi (kokybiškoji). Viskas buvo daug aiškiau. Muzika įrašoma stereofoniniu formatu į vinilines plokšteles, magnetines juostas, garso kasetes, kiek vėliau ir į kompaktinius diskus (nuo 1982 metų). Muzikai atkurti naudojama stereofoninė garso atkūrimo technika (stereosistema). Dar kartą priminsiu, kad stereofoninis garso įrašymo formatas buvo sukurtas siekiant perteikti gyvo koncerto įspūdį, skambesį, atmosferą ir erdvės pojūtį.

Tad, žiūrint į šiuolaikinės technologijų pažangą, kai asmeninis kompiuteris, žaidimų priedelis, TV ekranas, vaizdo ir garso įrašų biblioteka, fotoaparatas ir ryšio priemonės telpa kišenėje, viename įrenginyje, gali kilti klausimas – tai kam tos didelės ir sunkios dėžės?

Na, pavyzdžiui, filmą žiūrėti per 65 colių įstrižainės televizorių daug įspūdingiau nei 5 colių išmanaus ekrane. Visgi dydis čia nėra pagrindinis veiksnys. Svarbiausia – vibracijos. Och, ir vėl tos vibracijos! STEREO tuo žavus, kad, tarkim, svetainėje, patogiai įsitaisęs fotelyje, gali pasijusti lyg gyvo garso koncerte. Muzika sklinda į klausytoją iš priekio kaip nuo koncertinės scenos. Tik dvi garso kolonėlės (kaip ir dvi ausys), o užmerkus akis atrodo – priešais visas orkestras. Norint įtikinamai tikroviško garso, būtini dideli garsiakalbiai ir masyvūs stiprintuvai. Šiuo atveju Bluetooth garso kolonėlė – tik imitacija (rakto skylutė į muzikos pasaulį). Su ausinėmis kol kas nieko naujo, nėra nei gyvo koncerto, nei scenos įspūdžio ir t. t. Bet kam tai rūpi?

Švediškos garso kolonėlės Marten. Naujų ir klasikinių technologijų sąjunga.

Kaip matot, man rūpi. Mano bei vyresnei kartai tai gali būti įdomu ir svarbu. Tiems, kam nuo vaikystės iki brandos STEREO buvo kažkas tokio – didžiulis traukos objektas, namų pramogų ašis, pasididžiavimo priežastis, romantikos šaltinis, veiklos variklis ir t. t. Taip, mes su tuo užaugome. Atrodo, šiais laikais tai turėtų būti jau neaktualu, ypač jaunimui. Tad kodėl vis dar gaminama klasikinės konstrukcijos stereofoninė garso technika? Pasiūla ir asortimentas ne traukiasi, o auga lyg ant mielų? Na taip, kai kam tai – jaunystės svajonių išsipildymas ir ilgesio, nenumaldomos nostalgijos tam laikotarpiui įkūnijimas. Svarbu pažymėti, kad žmonės nenustojo klausytis muzikos. Mano galva, klasikinės konstrukcijos Hi-Fi (aukščiausia klasė – High End)  – vis dar vienintelis būdas namų aplinkoje mėgautis tikroviškai skambančia muzika (kaip gyvame koncerte). Juolab šiais laikais kokybiška stereosistema yra ne tik gerovės, prabangos bet ir gero skonio bei sąmoningumo ženklas.

Vis dėlto daug kas niūriai pranašavo STEREO pakasynas. Kad nauja melomanų karta daugiausia rinksis asmenines audiosistemas – ausines, nešiojamuosius medijos įrenginius. Naudos didelės raiškos įrašus. Tai ko čia visi dabar prakalbo apie tą senieną vinilą?

Nes tai yra daug tikriau nei virtuali realybė. Jei tau patinka muzika, turi savo atlikėjus dievukus, ar ne tikroviškiau paimti į rankas albumą, ištraukti iš voko vinilinę plokštelė, atsargiai ją uždėti ant patefono disko, nuleisti garso ėmiklį (tonearm) ir stebėti, kaip sukantis plokštelei atkuriama muzika. Tai tikra magija, ypač tiems, kas daug laiko praleidžia virtualioje realybėje arba nuolat skuba ir retai džiaugiasi pramogomis. Juolab su tinkamu patefonu ir gera plokštele garsas sklinda daug tikroviškiau nei iš skaitmeninių laikmenų.

Pažiūrėjęs tam tikru kampu, sudėliojęs visus „už“ ir „prieš“, atmetęs nereikšmingus dalykus, padariau išvadą, kad… vinilinės plokštelės, suviliojusios jaunąją kartą melomanų kaip išskirtinė muzikos įrašų laikmena, kokybiško garso šaltinis ir originali namų pramoga, atidėjo klasikinio STEREO laidotuves mažų mažiausiai dar 20 metų.

Beveik visose stereosistemose naudojami vinilinių plokštelių grotuvai. Munich High End 2017.

Kalbant apie vinilo atgimimo priežastis, verta paminėti ir PRO AUDIO technikos įtaką. Kai prieš dešimtmetį lankiausi Kinijoje, vienoje didžiausių garso technikos įmonių, mane apstulbino keletas dalykų. Pirmiausia – gamyklos dydis (kaip miestas mieste). Ne ką mažiau pribloškė informacija, kad svarią bendrovės apyvartos dalį sudaro profesionalams skirta garso technika ir apšvietimo sistemos (pastaroji įmonė yra įsigijusi pasaulyje gerai žinomus vartotojų elektronikos prekės ženklus). Darsyk akis išskėčiau sužinojęs, kaip profesionalams skirti gaminiai gali būti populiaresni už vartotojų rinkos produktus.

Tiesa ta, kad maždaug nuo devintojo dešimtmečio vidurio JAV ir Europoje, kiek vėliau ir Azijos šalyse sparčiai populiarėjo namų garso įrašų studijos. Jei nors vienas šeimos narys groja ar dainuoja, jei namų ūkis leidžia, kodėl neįrengus garso įrašų studijos? Argi ne puiki dovana – pačių atlikta ir įrašyta muzika kompaktinėje plokštelėje. Tuo pat metu daugelis muzikos atlikėjų ir grupių, nuo mėgėjų iki profesionalų, geidė turėti asmenines garso studijas. Pakanka poros tūkstančiai eurų (dabartinis atitikmuo) technikai ir jau turite nuosavą studiją. Susidomėjusių tokiomis galimybėmis buvo tūkstančiai. Augo pasiūla, nuožmėjo konkurencija. Galiausiai rinka buvo užversta stiprintuvais bei akustinėmis kolonėlėmis su užrašu PRO AUDIO už 100 ar dar mažiau eurų…

Pseudo PRO techniką ypač pamėgo Azijos šalyse namų karaokės instaliacijoms. Tuo pat metu kaip grybai po lietaus ėmė dygti akustikos specialistai. Taip, dar vakar montavęs garsiakalbius viešajame tualete, netruko tapti profesionaliu garso studijų projektuotoju. Galiausiai visi, kam reikėjo nuosavų „smėlio dėžių“ su užrašu PRO, apsipirko. Ir vieną dieną kaip kirviu buvo nukirsta. Gamintojai greit persiorientavo, nes šiai pseudo PRO technikai nereikėjo didelių investicijų: darė iš ko papuola, paprastai iš pigiausių detalių. Didžiausias liekamasis šalutinis efektas – gausybė privisusių akustikos ir įrašų studijų rengimo specialistų. Tiesa, dauguma jų greit persiorientavo į namų garso sistemas. Pradėjo netikrą PRO AUDIO techniką siūlyti muzikai atkurti. Sumaišius kokteilį iš radioelektronikos ir akustinių matavimų žinių, išmanytas teorijas (pavyzdžiui, kad muziką reikia atkurti tokiomis sąlygomis, kaip buvo įrašyta) buvo kuriami Molotovo kokteiliai melomanų smegenims sprogdinti. Beje, tikra profesionalų garso technika (ypač – skirta garso studijoms) kainuoja tūkstančių tūkstančius. O ir aukščiausios klasės garso inžinierių pasaulyje vienetai.

Analoginiai garso šaltiniai: patefonas ir juostinis magnetofonas.

Netikri pranašai su netikra PRO AUDIO technika ir su išgalvotomis tiesomis galutinai užkniso melomanų ir audiofilų bendruomenes. Turbūt dėl to jie visuotinai spjovė ant visų skaičių ir tvirtai įsikibo į analoginį garsą: vinilines plokšteles, magnetines juostas ir lempinius stiprintuvus. Gal per daug hiperbolizuotai aprašiau, bet vis tiek manau, kad visiems tiems pseudo PRO AUDIO prekeiviams buvo pasiūlyta užsikrušti. Galiausiai dauguma muzikos mylėtojų suprato – tai paprasčiausiai melas ir apgavystės.

Aišku, ir Marijos žemėje netrūko tokių apsišaukėlių. Jei neturite pakankamai praktikos, tačiau geidžiate kokybiškos namų garso sistemos (stereosistemos), laikykitės vienos pagrindinės taisyklės. Tik išgirdote teiginius, kad „buitinis garsas“* netinka muzikai atkurti, reikia naudoti „profesionalią techniką“** ir profesionalius sprendimus ir t. t., iškart imkit, kas po ranka, – šluotą, žarsteklį ar kočėlą ir vykit tokį specialistą iš namų. Patikėkit, kas laiku jų su šunimis nepalydėjo, dabar muzikos neklauso arba jau seniai išdraskė studijinius elementus iš gyvenamųjų patalpų.

Gal kas papriekaištaus, kad aš vėl apie tą patį. Žvilgtelėkite į šiemetinių parodų „Munich High End 2017“ ir „HiFi Deluxe 2017“ apžvalgas. Visi apsišaukėliai jau už ausų išmėtyti iš visų namų garso sistemoms skirtų renginių (na, vienas kitas tyliai kiūtojo kampučiuose, bet ne čia esmė). Manau, kad juos ne tik mėtė, bet ir su drūtomis lazdomis vijo, nes labai jau sparčiai apsivalė. Pagaliau išaušo ir mano diena, ne veltui ir ne pro šalį tiek rašiau. Dabar galėsiu daugiau dėmesio skirti išties gražiems ir vertingiems dalykams.

Juostiniai magnetofonai papildė audiofilines sistemas.

Pabaigoje dar vienas pavyzdys, kaip bandoma knisti protą naudojant profesionalams skirtą techniką ir profesinį žargoną. „Geriausiai garsą atkuria aktyvinė akustinė sistema“ (su aktyviniu dažnių atskyrimo filtru (angl. crossover). Šis teiginys yra vėjo tauškalai (arba zuikio bezdalai). Jis toks absurdiškas, kad sunku rasti žodžių jį paaiškinti žmoniška kalba. Tiesa ta, kad aktyvinės akustinėmis sistemomis yra garso kolonėlės su integruotais stiprintuvais. Būna visiškai aktyvinės kolonėlės arba su vidiniais stiprintuvais žemadažniams garsiakalbiams. Aktyvinių dažnių atskyrimo filtrų sistemos naudojamos koncertinėje technikoje (sujungti ir suderinti daug ir įvairių garso kolonėlių į vieną sistemą) bei įrašų studijose (įprastai tolimo lauko monitoriams integruotiems sienoje siekiant suvesti į režisieriaus darbo vietą). Namų garso sistemose naudojant akustinę sistemą su aktyviniu dažnių atskyrimo filtru galima pasiekti platesnį atkuriamo garso dinaminį diapazoną, tačiau ir čia galioja taisyklė, kad vienur padidinus, kitur sumažėja. Tai lyg abiem rankom tempti gumą – kuo labiau tempi, tuo ploniau per vidurį. Jei dar naudojamos dvijuostės kolonėlės tik su 1 colio aukštadažniu ir 16/+ žemadažniu garsiakalbiu, tas vidurys visai sunyksta. Ir nesvarbu, kokios formos ruporas išdrožtas, atkuriamų dažnių vidutiniame diapazone garsas skambės nenatūraliai ir negyvai ten, kur labiausiai turėtų jaudinti klausytoją. Sakyčiau, su tokiu lavonienos kvapeliu.

Vienas išmintingas žmogus neseniai parašė, kad namų garso sistemose siūlyti naudoti PRO AUDIO yra tas pats, kas siūlyti svetainėje pasikabinti koncertinį šviestuvą.

*Buitinė technika skirta buičiai palengvinti. Tai skalbyklė, šaldytuvas, viryklė ir t. t. Buitinis garsas, sakykime – virdulio švilpukas, durų skambutis ir kt.

**Būdvardis profesionalus apibūdina žmogų (profesionalus dailininkas, profesionalus skulptorius) arba jo veiklą. http://www.vlkk.lt/konsultacijos/4125-profesionalus

P. S.

Fotoreportaže noriu parodyti kaip muzikos pasaulis tapo analoginiu.

Analoginiai garso šaltiniai – malonu ausims ir akims.

Tikri, dideli ruporai. Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Vokiečių bendrovė Burmeter išleido naują vinilinių plokštelių grotuvą.

Munich High End 2017.

Triangle Art patefonai.

Pro-Ject patefonai žemiškiems poreikiams.

Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Munich High End 2017

Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Kuklus Quad patefonas su didžiosiomis Quad elektrostatinėmis kolonėlėmis.

Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Įspūdinga išvaizda, reali kaina. Munich High End 2017.

Monstriškas vinilinių plokštelių grotuvas. Munich High End 2017.

Kai kurie patefonai tapo labai gremėzdiški. Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Munich High End 2017.

Naujasis Audio Note (UK) patefonas TT-3. HiFi Deluxe 2017.

Vinilinių plokštelių plovimo įranga.

Vinilinių plokštelių plovimo įranga.

 

One Comment

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

More 47 posts in Apžvalgos category
Recommended for you
Cambridge Audio EDGE NQ

Labai geras tinklo grotuvas – Cambridge Audio EDGE NQ. Išties geras, juolab kad kokybiškų tokio...