Kai muzika virsta skaičiais

Kaunas yra Kaunas. Čia aš gimiau ir užaugau. Čia gyvenu ir gyvensiu, nes nesirengiu niekur emigruoti. Mano gimtasis miestas kupinas spalvų, muzikos ir, žinoma, kontrastų. Kaune* yra tokių įspūdingų namų garso sistemų, kad jos išverstų iš koto net visko mačiusius užjūrio audiofilus. Neminėsiu garso technikos kainų, nes tai – „Price is no object“ kategorija (kitaip tariant, kaina – ne esmė). Kalbėdamas apie kontrastus, noriu atkreipti dėmesį, kad Lietuvos laikinojoje sostinėje nėra nei vieno garso technikos salono, turinčio tikrą High End arba Ultra High End namų garso sistemą. Taip, mes, kauniečiai, pratę kombinuoti. Kai ką deriname Vilniuje, kai ką – užsienyje. O savam kieme iš taupumo net centai cypia kišenėse.

Prieš pirkdamas aukščiausios klasės garso aparatūrą, kaunietis dešimt kartų perklausys (dešimt kartų pamatuos, o tada atpjaus). Čia neveikia tokie rinkodaros perliukai kaip: „Mes siūlome visiškai suderintą ir asmeniškai jums pritaikytą namų garso sistemą.“ Tad nenuostabu, kad mano mieste gan dažnai vyksta privačios namų garso sistemų perklausos.

Viena įsimintiniausių kaunietiškų perklausų vyko prieš dvejus metus. Linksmai prisiminiau šį įvykį, kai prieš porą savaičių gavau pranešimą spaudai apie naują bendrovės MSB skaitmeninį-analoginį keitiklį (SAK, angl. DAC) – „MSB Reference DAC“.

2015 metų gegužės 21 dieną Lietuvos laikinojoje sostinėje įvyko SAK „MSB Select DAC“ pristatymas. Pasaulinio parodomojo turo metu (2015 m. 04–07 mėn.) naująjį įrenginį lydi jo kūrėjai – amerikiečių bendrovės „MSB Technology Corporation“ steigėjas ir vadovas Larry Gullmanas bei jo sūnus, įmonės inžinierius, Jonathanas Gullmanas. Šis SAK į Lietuvą atkeliavo tiesiai iš Miuncheno „High End Show“ parodos: pakeliui jis stabtelėjo tik Varšuvoje. Pastarąją teksto atkarpą ištraukiau iš savo straipsnio „Kai skaičiai virsta muzika“.

Kaunas yra Kaunas.

Na kurgi kitur, jei ne Kaune, gali nutikti tokie dalykai? Per minėtą perklausą prestižinės bendrovės „MSB Technology Corporation“ vadovui Larry Gullmanui teko prakaituoti ir raudonuoti, nes kauniečiai užkūrė amerikiečiui tikrą pirtį. Tiesa, perklausa vyko kuo sklandžiausiai, kol kažkam nekilo mintis SAK „MSB Select DAC“ palyginti su SAK „Audio Note The Fifth Element“ (Kaune po ranka pasitaiko ir tokių aparatų). Kad būtų dar įdomiau, panaudojom ir kompaktinių diskų leistuvą „Audio Note CDT Six“. Taigi skaitmeninių muzikos failų ir MSB kovoje su CD ir „Audio Note“ triuškinančia persvara laimėjo kompaktinių diskų atkūrimo įranga (bent mano ausims). Kodėl? Todėl.

O dabar labai rimtai! Tuomet mes klausėme teisingų CD įrašų (nepagerintų, nepaskanintų ir nepagražintų). Tuos pačius įrašus keitėm į VAW (neglaudindami), leidome iš nešiojamojo kompiuterio ir tinklo grotuvo per SAK „MSB Select DAC“. Šioje vietoje galima sudėti visus skyrybos ženklus. Orkestrui reikia ne tik gerų muzikantų, instrumentų, genialaus kūrinio, bet ir gero dirigento. Niekada nebuvo ir nebus visiškai nešališkų perklausų ir testų.

Mano galva (ta dalimi tarp ausų), daugiausia geros muzikos ir gerų įrašų yra kompaktinėse plokštelėse (CD). Geriausia iki šios girdėta CD atkūrimo įranga – SAK „Audio Note The Fifth Element“ ir diskų leistuvas „Audio Note CDT Six“ (jei turite geresnių pasiūlymų, rašykit. Kaune tikrai geros sąlygos palyginti). Tad nenuostabu, kad garsas iš teisingo CD suskamba geriau per CD grotuvą nei to įrašo kopija skaitmeniniame faile, kad ir per superinį kompiuterį ir superinį SAK.

Tuo pat reikia paminėti, kad daugėja muzikos, studijose įrašytos DSD formatu. Išleidžiami muzikiniai albumai su profesionaliai nukopijuotais įrašais iš „Master Tape“ juostų į didelės raiškos (Hi Res) failus ir kt. Kaip pavyzdį paminėčiau Muddy Waterso albumą „Folk Singer“. Klausydamas jo įrašo didele raiška (192 kHz/24 bit), retsykiais išgirstu net senos juostos traškesį. Ne kartą teko lyginti „Folk Singer“ albumą Hi Res ir CD formatais. Šiuo atveju Muddy Watersas man gyviau skambėjo didele raiška. Tačiau kol kas tai – gan reta išimtis. To nepasakysiu apie naujus įrašus, kai studijose rašoma tiesiogiai DSD formatu arba pagerintus įrašus su užrašu „Audiophile“ (leidžiami ir CD, bet man dažniausiai tokie įrašai neskamba). Norėčiau pridurti, kad Muddy Waterso visas „Folk Singer“ albumas skaitmeniniame didelės raiškos faile internetinėje parduotuvėje hdtracks.com kainuoja 24,98 JAV dolerių. Teko lyginti šio albumo ir tokią, ir anokią kopiją. Gal per daug susireikšminu, bet tokia (legali) kopija skamba geriau nei anokia (…). Internetinėje muzikos parduotuvėje hdtracks.com galima apžvelgti, kiek ir kokių yra oficialių studijinių Hi Res (HD) įrašų (įskaitant ir DSD formatą).

Naujasis MSB SAK (DAC) – „MSB Reference DAC“.

Dabar apie tą žmonių kartą, kuri nuo devintojo dešimtmečio vidurio buvo panirusi į kompiuterinius žaidimus, o šiandien nori įsigyti aukščiausios klasės, naujausių technologijų namų garso sistemą. Jums net nereiks paleisti iš rankų išmaniojo telefono ar planšetės. Net jei naudojate „Spotify“ arba „Tidal“ internetinės muzikos paslaugas, jums reikia pažangaus SAK (DAC), tokio kaip „MSB Reference DAC“. Žadėjau šįkart neminėti kainų, bet turiu pažymėti, kad „MSB Reference DAC“ modelis yra daugiau nei perpus pigesnis už „MSB Select DAC“ aparatą. Sakykim, kad kaina prieinama, – tik nuo 40 tūkst. eurų, tačiau naujame SAK įdiegta daugelis „MSB“ pažangių technologijų, naudojamų jų brangiausiame kūrinyje. Tai – firminė r2r jungiamoji rezistorių matrica: viename stereokanale jų yra net 4 vnt. Taip pat bendrovė „MSB“ šiame SAK nenaudoja skaitmeninio dažnio paaukštinimo (angl. oversampling), tačiau 4 SAK moduliai, esantys išėjime, dirba analoginės interpoliacijos režimu. Norėtųsi paminėti ir naudojamą išorinį maitinimo šaltinį (atskirame korpuse) bei modulinę prietaiso konstrukciją, kai įvairūs įėjimo ir išėjimo moduliai gali būti greitai pakeičiami ar instaliuojami. Tai suteikia plačias galimybes individualiai pritaikyti prietaisą klientui, o vėliau – jį atnaujinti. Beje, vartotojas gali rinktis SAK „MSB Reference DAC“ pagal pageidavimą su vienu iš kelių pagrindinių taktinio dažnio generatorių (standartinio „Femto 140“ arba „Femto 77“ ar „Femto 33“).

Nieko nėra amžino ir pastovaus, tad keičiasi ir Kaunas. Anksčiau ieškant aukščiausios klasės garso technikos pirmiausia buvo žiūrima į kainą. Tiksliau, buvo ieškoma nuolaidų, skrupulingai tyrinėjama, kur pigiau. Šiandien vis aktualesnis servisas, pasitikėjimas pardavėju. Žmogus, daug metų besidomintis namų garso sistemomis, žino, kad muzikinis skonis gali kisti: prioritetus lemia ne tik amžius, bet ir metų laikas. O dar tas nenumaldomas noras kuo daugiau pažinti, išbandyti ar tobulumo siekis… Tad nenuostabu, kad vis dažniau einama tiesiai pas autorizuotus prekių ženklų atstovus. Šiais laikas geras pardavėjas ne tik siūlo visas garantijas, bet ir palankias sąlygas tobulinti arba keisti turimos namų garso sistemos komponentus.

P.S. Muzika – ne politika, o „Pūkas-2“radijo“ radijo stotis (kai neklausai žinių) transliuoja gerą muziką.

Rašydamas šį tekstą klausiau grupės The White Stripes albumą „Elephant“, atlikėjo Paulo Rodgerso albumą „Muddy Water Blues: A Tribute to Muddy Waters“ ir grupės Rage Against the Machine albumą „Rage Against the Machine“ kompaktinėse plokštelėse. Taip, aš daugiausia klausau CD.

The White Stripes albumas „Elephant“

Paulo Rodgerso albumas „A Tribute to Muddy Waters“

Rage Against the Machine albumas „Rage Against the Machine“

*Kauno mieste, rajone ir apskrityje.

 

 

 

There are no comments yet

Why not be the first

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

More 47 posts in Apžvalgos category
Recommended for you
Cambridge Audio EDGE NQ

Labai geras tinklo grotuvas – Cambridge Audio EDGE NQ. Išties geras, juolab kad kokybiškų tokio...