Juostos, ritės ir muzika (2 dalis)

Tai vyksta Lietuvoje. Kalbame apie juostinius magnetofonus (angl. Reel-to-Reel Tape Recorder, R2R). Nesitikėjau, kad tiek užtruksiu narpliodamas informacijos apie magnetines juostas mazgus. Atrodytų, tema senų seniausiai išsemta, nes juostas pakeitė kelios kartos naujų laikmenų, o juostinių magnetofonų gamyba visuotinai nutraukta įžengus į devintąjį dešimtmetį. Tiesos dėlei paminėsiu, jog yra keletas labai specifinių įmonių, ir toliau tęsiančių R2R grotuvų gamybą (už Senojo žemyno ribų), bei pora pirmųjų kregždžių Europoje, žadančių juostinių magnetofonų renesansą. Apie tai rašysiu 3-ioje dalyje, nes jei visas gausias žinių gijas sumegsiu į vieną audeklą, tema gali pasirodyti per paini.

Pradinis užmojis buvo surinkti kuo daugiau magnetinėse juostose (angl. Reel-to-Reel) išleistų originalių studijinių įrašų, t. y. pirmas „Master tape“ studijinių juostų kopijas. Tokie įrašai įprastai kainuoja nuo 300 eurų už albumą. Kaip suprantate, susidūriau su neeiliniu iššūkiu, tad teko ieškoti nestandartinių sprendimų. Kaip sakoma, geriau turėti šimtą draugų, nei šimtą pinigų. Pirma kliūtis ta, kad ir aš pats vargu ar kam duočiau brangias originalias juostas išsinešti ir nežinia kur drožti (visgi reikalas subtilus). Antra – naujos tuščios juostos atsieina nuo 50 eurų, vėlgi laisva ranka nepaeksperimentuosi, juolab kai nesi garantuotas dėl galutinio rezultato. Laimei, man pavyko suvesti tuos, kas turi, su tais, kas nori. Vieni šaltiniai leido padaryti kopijas, o kiti skolino turimas naujas tuščias juostas. Kitame etape įdėmiai perklausiau įrašus ir išanalizavau savo teritorijoje su savo namų garso sistema. Nemanykit, kad viskas taip paprasta: sėdi ir važiuoji. Tam prireikė ne tik išmonės, bet ir galybės laiko bei pastangų.

Otari MX-55, Teac X-2000M, Kinoshita RM-6 (Rey Audio), Jericho Storm JSL-100, Audio Note M3, Victor XL-Z999EX

Viena garso įrašų studija siūlo užsisakyti pageidaujamą albumą, pirmą „Master tape“ studijinių juostų kopiją iš pateikiamo sąrašo, įrašytą dviem takeliais 19 arba 38 greičiu. Tokių kopijų kaina vienoda – 300 eurų. Pilnoje magnetinės juostos ritėje galima įrašyti 19 greičiu du standartinės trukmės albumus (dar ir vietos liks), tad perkant oficialią albumo kopiją, pusė standartinio dydžio ritės lieka tuščia. Tuomet lygtai labiau apsimoka pirkti 38 greičio įrašus, juolab kad jis artimesnis originaliam „Master tape“ įrašui. Kita vertus, skirtumas tarp 19 ir 38 (dviejų takelių) įrašo labiau juntamas uosle nei klausa (bent man taip atrodo). Tiesa, vieni albumai mieliau skambėjo leidžiami 38 greičiu, o kiti buvo malonesni ausiai perrašyti 19 greičiu, bet čia greičiausiai subjektyvi nuomonė.

Dar viena aktuali tema – kur ir iš ko pirkti. Jei jus domina magnetinėse juostose (angl. Reel-to-Reel) išleisti originalūs studijiniai įrašai, t. y. pirmos „Master tape“ studijinių juostų kopijos, rekomenduoju šiuos šaltinius:

https://sts-digitalshop.nl/reel-to-reel/

https://www.horchhouse.com/mastertapes/

https://foneshop.it/en/11-analog-master-tapes

https://gearboxrecords.wazala.com/products/tape-transcriptions/

Apskritai, sakyčiau, neverta ieškoti labai populiarios muzikos originalių „Master tape“ kopijų. Ne tie pinigai ir ne ta rinka, kad būtų drožiamos senosios juostos (taip pat ir nauji įrašai) tiesioginėms pirmoms kopijoms. Įprastai tokie įrašai perkeliami į skaitmenines laikmenas (DSD ar kuriuo kitu hi-res formatu), o tuomet rašomi pagal pageidavimą, pvz., į SACD, vinilines plokšteles ar net į magnetines juostas. Jei jau taip, aš galiu rasti pažįstamą, turintį kokybišką SAK (angl. DAC) ir gausią hi-res kolekciją. Tariuosi, renkuosi turinį ir patys suprantate, kas vyksta toliau. Tikrosios originalios „Master tape“ kopijos yra kažkas nerealaus: tikri melomanai ar audiofilai privalo jas išbandyti.

Otari MX-55, Teac X-2000M, Kinoshita RM-6 (Rey Audio), Jericho Storm JSL-100, Audio Note M3, Victor XL-Z999EX

Turbūt vienas įdomiausių nutikimų įvyko perklausant ir kopijuojant originalius „Jazz Masters vol. 2“ („STS Records“) albumo įrašus (išleidimo metai – 1966-ieji). Bandau perrašyti, klausau, kažkoks košmaras: garsumo lygis šokinėje lyg amerikietiškuose kalneliuose, kairys ir dešinys kanalai siūbuoja kaip valtelė jūroje per audrą. Numojau ranka, įrašiau taip, kaip yra. Perklausydamas šią kopiją namuose, įsijungiau klausytojo režimą (opozicinį darbiniui) ir tiesiog svaigau nuo tikroviško skambesio: regis, jutau vakarinio brizo gaivą mažoje Nicos kavinukėje ant Viduržemio jūros kranto, ir palaimingai grimzdau į kerinčius garsus.

Deja, radau tik keletą įrašų su tokiu stipriu emociniu užtaisu. Pvz., romantiniam vakarui žvakių šviesoje rekomenduočiau juostą „A Night Never To Forget“ („STS Records“). Norintiems aistros židinį įžiebti pačia karščiausia liepsna siūlyčiau išbandyti albumą „Tango Extremo“ („STS Records“). O gal geidžiate pajusti „Montreux“ festivalio dvasią ir klausytis muzikos tarsi iš VIP zonos, tai – juosta „Montreux Alexander Live!“ („Horch House“). Viskas būtų labai gražu, tiesiog fantastiška, jei tokių įrašų būtų daugiau. Kol kas esu radęs tik 11 magnetinėse juostose (angl. Reel-to-Reel) išleistų originalių studijinių įrašų, t. y. pirmas „Master tape“ studijinių juostų kopijas, galinčias išversti iš koto. Kol kas dominuoja „STS Records“ studijos darbai.

Viskas dar sudėtingiau ir painiau su R2R grotuvais. Kaip jau minėjau, po daugybės bandymų esu išskyręs tris juostinukus: „Teac X-2000M“, „Otari MX-55“ ir „Tandberg TD 20A“. Galiausiai priėjau prie išvados, kad nėra nieko geresnio už „Otari MX-55“. Šiame aparate puikiai dera PRO technikos tikslumas ir namų garso sistemoms būdingas atviras skambesys. Tik vien mažytė problemėlė: „Otari“ juostiniai grotuvai antrinėje rinkoje – retenybė. Ypač tie, kurie buvo skirti Europos rinkai (220 v).

Teksto gale išvardinsiu 11 labiausiai patikusių juostų. Tai velniška pagunda melomanams ir audiofilams. Bet prieš tai dar norėčiau pristatyti įrangą, kurią naudojau perrašydamas juostas. Šįkart pagrindinis šaltinis buvo „Otari MX-55“, rašiau į „Teac X-2000M“. Įrašydamas klausiau muzikos su garso kolonėlėmis „Kinoshita RM-6“ („Rey Audio“), sujungtomis su galios stiprintuvais „Jericho Storm JSL-100“ (patobulinti), pradiniu stiprintuvu „Audio Note M3“. Šią garso atkūrimo sistemą papildo CD grotuvas „Victor XL-Z999EX“. Dar norėčiau keletą žodžių tarti apie „Kinoshita RM-6“ kolonėles. Jos buvo sukurtos kaip tolimojo lauko monitoriai garso įrašų studijoms. Įprastai tokie tolimojo lauko monitoriai netinka stereosistemoms (neatkuria viso garso spektro ir t. t.). Visgi „Kinoshita RM-6“ yra maloni išimtis: su kai kuriais muzikos įrašais jos skamba itin gyvai (puikus partneris R2R grotuvams). Jose įrengti didelio jautrio 16 colių TAD žemadažniai garsiakalbiai techniškai negali atkurti gilių bosinių garsų, tačiau kai jie stovi po du viename didelio tūrio korpuse, tuomet viskas daug rimčiau. Tiesa, „Kinoshita RM-6“ ruporo sklaidos kampas gan nedidelis, tad klausytis muzikos geriausiai tiesiai prieš kolonėles. Šįkart tiek, iki susitikimo 3-ioje dalyje.

 

Albumas: „A Night Never To Forget“

Atlikėjai: Mete Erker (tenor and soprano sax, clarinet), Cajan Wittmer (piano), Peter Bjornild (acoustic bass), Marcel Van Engelen (drums)

Perleido: „STS Records“

„A Night Never To Forget“ („STS Records“)

A Night Never To Forget“ („STS Records“)

Albumas: „Tango Extremo“

Atlikėjai: Ben Van Den Dungen, Tanya Schaap and Band

Originalus įrašas: 2013 m. „STS Records“ (Live)

„Tango Extremo“ („STS Records“ Live)

„Tango Extremo“ („STS Records“ Live)

Albumas: „Montreux Alexander Live!“ (The Monty Alexander Trio At the Montreux Festival)

Atlikėjai: Monty Alexander (piano), John Clayton (bass), Jeff Hamilton (drums)

Originalus įrašas: 1976 m. „Mountain Recording“ (Live)

Perleido: „Horch House“

„Montreux Alexander Live!“ (The Monty Alexander Trio At the Montreux Festival)

„Montreux Alexander Live!“ („Horch House“)

Albumas: „Jazz Masters vol. 2“ (Legendary jazz recordings)

Atlikėjai: „Jazz Session Studio Artists“

Originalus įrašas: 1966 m. (Ruud van Lieshout)

Perleido: „STS Records“

„Jazz Masters vol. 2“ (1966 m. Ruud van Lieshout)

„Jazz Masters vol. 2“ (1966 m. Ruud van Lieshout)

Albumas: „On My Way To The 30th Analog Forum Anniversary“

Atlikėjai: Greetje Kauffeld and Band

Originalus įrašas: 1965 m. (Live)

Perleido: „STS Records“

„On My Way To The 30th Analog Forum Anniversary“

„On My Way To The 30th Analog Forum Anniversary“ („STS Records“)

Albumas: „Walking The Line by The Oscar Peterson Trio“

Atlikėjai: Oscar Peterson (piano), Jiri Mraz (bass), Ray Price (drums)

Originalus įrašas: 1970 m. Hans Georg Brunner-Schwer

Perleido: „Horch House“

„Walking The Line by The Oscar Peterson Trio“

„Walking The Line by The Oscar Peterson Trio“ (1970 m. Hans Georg Brunner-Schwer)

Albumas: „The Crimson Investigation“

Atlikėjai: „All Times Big Band“

Perleido: „STS Records“

„The Crimson Investigation“ („All Times Big Band“)

„The Crimson Investigation“ („STS Records“)

Albumas: „Ballads for Audiophiles“

Atlikėjai: Scott Hamilton (sax), Paolo Birro (piano), Aldo Zunino (bass), Alfred Kramer (drums)

Perleido: 2017 m. „fone Jazz“

„Ballads for Audiophiles“ („fone Jazz“)

„Ballads for Audiophiles“ („fone Jazz“)

Albumas: „Live The Music From Billy Holigay Performed by Lils Mackintosh“

Atlikėjai: Lils Mackintosh

Originalus įrašas: 1996 m. „STS Records“ (Live)

„Live The Music From Billy Holigay Performed by Lils Mackintosh“

„Live The Music From Billy Holigay Performed by Lils Mackintosh“. 1996 m. „STS Records“ (Live)

Albumas: „Jazz Masters vol. 3“ (Legendary jazz recordings)

Atlikėjai: Peter Beets (grand piano), Marius Beets (double bass), Jeff Hammilton (drums), Wallace Bishop (drums)

Originalus įrašas: 1996 m. „STS Records“

„Jazz Masters vol. 3“ (Legendary jazz recordings)

„Jazz Masters vol. 3“ (Legendary jazz recordings), 1996 m. „STS Records“

Albumas: „Jazz Masters vol. 1“ (Legendary jazz recordings)

Atlikėjai: Buddy Tate (tenor sax), Milt Buckner (organ), Wallace Bishop (drums)

Perleido: „STS Records“

„Jazz Masters vol. 1“ (Legendary jazz recordings)

„Jazz Masters vol. 1“ („STS Records“)

Otari MX-55, Teac X-2000M, Kinoshita RM-6 (Rey Audio), Jericho Storm JSL-100, Audio Note M3, Victor XL-Z999EX

 

5 Comments

  • Remigijus parašė:

    Teksto autoriui siulau uzeiti I
    http://www.analogyrecords.org/about-us/
    Jie turi savo analogine irasu studija ir tiekia Master juostas, ne kopijas. Viena parsisiunciau, abejoniu nekelia : niekur nesu girdejes tokios kokybes iraso.

  • Sigitas parašė:

    Geras Straipsnis aciu! Po 30 metu vel bandau grizti prie juostu.
    Po truputi perku masterius, is tu paciu companiju kaip jusu nurodytos.
    Beje gal butu galimybe paklausyti Ttas japoniskas koloneles ir Otari 55?

  • Raimondas Celencevičius parašė:

    Šiuo metu atostogauju, grįžęs susisieksiu su Jumis dėl perklausos.

  • Antanas parašė:

    Ir aš grįžęs prie juostos. Mano gražuoli galit pamatyti čia:
    https://www.facebook.com/antanas.simanavicius/videos/1322721271180347/

  • Aurimas parašė:

    Sveiki!
    Reguliariai skaitau jūsų tinklaraštį, ir ypatingai susidomėjau R2R grotuvais. Paskatintas azarto įsigijau Tandberg TD-20A grotuvą. Dabar liko “smulkmena” – įrašai 🙂 Ar tikrai galėtumėte suvesti su žmogumi, kuris turi kokybišką DAC’ą / hi-res kolekciją? Norėčiau pradėti rašyti savo kolekciją į juostas 🙂
    Iš anksto dėkui

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

More 45 posts in Apžvalgos category
Recommended for you
Atgarsiai iš „X-Fi Show 2018“

Kaskart sugrįždamas į Olandiją (Nyderlandus) jaučiu ypatingą jaudulį, sentimentus ir visišką atotrūkį nuo realybės. Juk...